terug in de bewoonde wereld

¡hola a todos!

Ok, we zitten terug in de bewoonde wereld en zijn een beetje aan het wachten op onze nachtbus nu. Gauw wat mailtjes lezen en natuurlijk ook eentje typen! Effe denken, waar was ik gebleven. Zondag hebben we dus San Cristobal verlaten en zijn we eerst via n pottenbakkersdorpje gepaseerd. We konden daar bij mensen thuis eventjes bezichtigen hoe ze potten in alle mogelijke vormen (vooral duiven) maakten. Wel sjiek, maar verder was er int dorpje niet zo veel te zien. Na de nodige souvenirs ingeslagen te hebben reden we door naar de waterval van El Chiffon.

Echt indrukwekkend, maar twas wel puffen om tot boven te geraken! De death ride was niet open, de mannen waren na de feestdag niet komen opdagen, dus werd het maar n beetje zitten beneden de waterval in het frisse en snelstromende bergwater. Piknikje en terug naar het busje van Emanuel (onze geweldige chauffeur voor vier dagen! echt toffe gast!). Verder door gereden naar Lagos de Montebello voor een overnachting in cabañas. super sjieke deze keer, enkel begaf de elektriciteit het s nachts! hehe ;) Ze lagen prachtig tussen de bomen aan een van de meren van lagos de montebello. Super echt!

s anderendaags beetje aan de meren gaan wandelen, paar "grotjes" bezichtigd met als gids twee kindjes van 5 en 10 jaar (da kunt ge u bij ons toch niet voorstellen he! kmoest direct aan jarne en jent denken!) ma twaren twee schatjes tot en met dus ze kregen wel wat centjes waar ze uitermate goed zorg voor droegen en heel trots op waren!

Daarna reden we naar een ander meer waar we wouden gaan paardrijden. Helaas: geen paarden te zien! Maar geen probleem Kris en Emanuel zijn echt goed in onderhandelen en binnen de korste keren kwamen er een aantal landbouwers van hun akkers en gingen op zoek naar de paarden!

Drie kwartier later was het dus voor elkaar! (de reden waarom ze hun akkers zo maar laten liggen is omdat ze met de paarden te verhuren meer dan het dubbel verdienen dan n dag op hun akker... een landbouwer verdient hier 45 pesos op een dag... delen door 13 en ge hebt het aantal euro's... zegt genoeg he) Eerst rustig paardrijden door de bergen en een cenote bezichtigen. t leke heel makke paardjes, maar gezien de grote meerderheid er nog nooit op had gezeten was dat misschien niet slecht.

Na een tochtje van n uur toch maar effe gevraagd of we dr is niet effe mee mochten galopperen langs de open ruimte van het meer... ZAAAAALIG!!! Zelfs n meisje dat nog nooit had gereden galoppeerde echt goed!

We zijn ook nog gaan vlotten op één van de meren. Superhelder water en zalig verfrissend!

Daarna nog gauw een hapje eten (bahbahbah, wat was me dat)

en dan doorgereden naar Las Nubes, weer cabañas aan een waterval deze keer, ook heel sjiek, maar wel ook weer geen elektriciteit.

Lekker gegeten daar, gezellig nagekaart aan tafel achteraf en dan t bedje in want om 7u moesten we al klaar staan voor een FIKSE ochtendwandeling!!! Ma wel tof, enkel die vochtigheid hier he, tblijft vreselijk da zweten! Daarna een beetje ontbeten (veel was het niet) en doorgereden naar Lacanja. Bij de middagstop is er na het eten n meisje flauwgevallen, we denken door zouttekort, maar gelukkig was emanuel ook ambulancier en was het relatief vlug opgelost. Wel ff vies! Nog effe een minder grote site bezocht (bonampak)

en dan in Lacanja aangekomen hadden we de keuze uit sjieke cabañas (das een soort hutje he) of een hut voor ons alle samen die n pak goedkoper was (60 pesos maar per persoon). We kozen voor het avontuur en sliepen allemaal samen in n grote hut. Lang leve de muskietenetten (in de hoop dat ze ook spinnen buiten houden...)

Ook weer lekker gegeten en vroeg gaan slapen want, ontbijt om 6u30 bij het plaatselijke indianengezin! Suuuupergastvriendelijke mensen! Echt geweldig! Kei lekker ontbeten, nog wat met hun aapjes gespeeld en om 7u15 vertrokken op jungletocht! Gezien de hevige regenval van voorbije nacht waren de riviertjes in de jungle gestegen en hadden we al snel door dat het weinig nut had onze voetjes droog proberen te houden!

Na anderhalfuurtje dook er ineens een stukje ruine op... das ni normaal heel die jungles zitte hier vol! Echt toffe tocht gemaakt! Om tien uur waren we terug, tbusje op en vertrokken naar een site Yaxilan. Ter plaatse moesten we echt komen via n bootje op een rivier die de grens vormt met Guatemala.

Vooral zweten eigelijk, een toffe site, maar niet de mooiste vond ik persoonlijk. 't Was echt warm!

Trug het bootje op, tbusje in en hop naar Palenque, en hier zit ik nu, in Palenque te wachten op de nachtbus naar Chetumal. Binnen n kwartiertje efjes eten en dan om 21u de bus op om om 4u45 (!) aan te komen in Chetumal. Daar blijven we niet lang, we bezoeken enkel een piratenford en nemen direct de bus door naar Tulum waar we twee nachten in een hostelletje verblijven. Tulum ligt aan de Caraibische kust en we naderen dus steeds dichter Cancun, waar we dinsdagochtend het vliegtuig zullen nemen. Ondertussen ook nog n mededelinkje ivm mijn gsm. Tijdens het paardrijden is die blijkbaar per ongeluk opgesprongen en is door de druk van mijn heup blijkbaar een verkeerde pincode ingevoerd. Ik heb mijn pukcode niet hier dus is mijn gsm buiten westen tot ik terug ben in Belgie en mijn code heb gevonden (in Leuven). Tis maar da ge t weet, en ge ni zou denken dat ik niks terug wil sturen of zo!
Zo se, tien voor zeven, tijd om n hapje te gaan eten! Wens me succes voor die nachtbus, want vorige keer was da echt ni zo tof!!! Vele groetjes en tot gauw!!!
Sofie
xxx

Posted by fiezel 11:52 Comments (0)

tof dagje!!!

Hoihoi!
vandaag was een suuuuuuperdag!!! we reden met de collectivo naar chamula, een indianendorp, kregen heel wat uitleg in het nederlands, echt indrukwekkend!

bovendien ist hier dus vandaag onafhankelijkheidsdag en waren er optochten van schoolkindjes! heel erg mooi! bij de indiaantjes mogen we op veel plaatsen geen fotokes trekken, jammer, maar wel te respecteren!

de kerk in chetumal was echt bizar! dennenaalden op de grond, allemaal heiligenbeelden, mensen die zitte te bidden met kaarsjes op de grond, kippen die geslacht worden door "geneesheren" omdat ze de ziekte van de mensen doorgeven aan de kip. bizar! helemaal anders dan bij ons! na chamula zijn we beginnen wandelen naar zinacantan, een toffe tocht, vooral de afdaling was rotsig! hihi!

er is n indianenmeisje meegewandeld met ons, zo'n tofke! dan in zinacantan n huis bezocht van mensen daar en geproefd van hun tortilla's: supervers, superlekker!

hele fijne familie en hier konden we wel foto's maken! na de nodige koopjes van hun handwerk nog naar het kerkje daar en dan trug de collectivo op naar san cristobal!

nog naar de bank centjes bijhalen, touristillekes of iets in die aard bijgekocht en tickets voor onze nachtbus van 20 op 21 september van palenque naar chetumal gaan kopen al! Vanavond zalt vroeg in t bedje worden! waarschijnlijk dus nu vier dagen genen internet, we zien wel! alleszins, veeeeeele groetjes, en tot gauw!!!!
smakkerd,
sofie xxx

Posted by fiezel 11:33 Comments (0)

wijziging plannen

hello everybody!
gezien het hier regenseizoen is kunnen we bepaalde afstanden die in een dag gepland waren niet op een dag afleggen: de regen zorgt er voor dat we dus vertraging hebben en we dus ons reisschema n beetje hebben aangepast.
vandaag 16 september doen we gewoon de indianendorpjes zoals gepland, morgen 17/9 amantemango, de waterval el chiffon en gaan we door naar lagos de montebello geloof ik. van montebello maar lacanja duurt een dagje langer: dus 18/9 rijden we door naar een dorpje ergens tussenin en 19/9 naar lacanja. ook voor de jungle en bonampak en yaxchilan nemen we twee dagen. de 20ste rijden we verder naar palenque trug, nemen daar de nachtbus naar chetumal, bezoeken het piratenford en rijden de 21ste dus door naar tulum. slapen, 22 en 23 tulum, 24 en 25 isla mujeres en 26 vertrekken we dan naar cancun voor onze vlucht! ik denk dat het zo nu ongeveer is, tkan dat alles n dagje later is en dat dr op t einde n nachtje minder is op isla mujeres, ma denk dat t zo is!
voila, weer op de hoogte! vanaf morgen wordt t n aantal dagen primitief, dus wss geen internet of sms, ik hoop alleszins van wel, maar denk dat ik dr ni op moet rekenen!
Vele groeties,
en tot later!
Sofie xxx

Posted by fiezel 00:54 Comments (0)

(Entries 7 - 9 of 22) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 8 »