Valladolid

Hoi hoi allemaal!
Gisteren hebben we dus de bus genomen naar Valladolid, jippie airco! Nu dat feesje was van korte duur want de airco begaf het al gauw en tot overmaat van "ramp" vielen we stil ergens in in het niets ;) We hebben hier n garagist in ons midden, dus na n helpend handje aan de chauffeur bleek al gauw dat t probleem heel simpel was: vergeten te tanken... stonden we daar in de snikhete zon... de chauffeur beginnen wandelen, maar gezien het dichstbijzijnde tankstation dus km's ver was zijn wij na n uur opgestapt op de volgende bus die passeerde!!! met enige vertraging veilig en wel aangekomen in valladolid. Ons busincident bewees nog maar eens hoe'n rustige zielen de mexicanen zijn: bleven allen gewoon zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld is hier dat n bus n uur stil staat in t midden van de weg!!!

Ons hotelletje hier is eenvoudig maar wel tof! vooral buiten is het enorm gezellig ingericht, planten zijn hier prachtig en vogels zingen nooit gehoorde liedjes! Door de vertraging met de bus is het zwemmen er niet meer van gekomen en hadden we besloten zelf te koken. met n deel de winkel in, net betaald en hopla daar was hij dan, de tropische storm!!! een uur gewacht in die winkel om dan door de blankstaande straten n spurtje in te zetten naar ons hotelletje: nat natter nats ( om toch het woord doorweekt maar niet te gebruiken) Een meisje van de groep verjaarde en we hadden zo heel de kamer vol ballonnen gelegd en n boekje gegeven. ook n cocktailtje na het eten (superlekkere zelfgemaakte spaghetti) kon er wel af. dan vroeg ons bedje in want vandaag werd n zware dag. Vroeg opgestaan, ontbeten (de toast zonder iets op komt nu al onze oren uit), en de bus genomen naar chitzen itza, een goed gerestaureerde maya site. Gidsje genomen en... man man man, zooooo sjiek!!! een hele stad op zich, piramides, dansplaatsen, soort universiteit, tempels, een planetarium ... ni normaal overweldigend!!! en allemaal zo berekend, zo zot!!!

Mayas berekende hun kalender op basis van de stand van venus, zoals onze kalender nu en volgens de beste berekeningen nu zaten ze er slechts op een honderste naast... hun balspelplein is gigantisch groot en zo in gericht dat wanneer je aan de korte kant iets gewoon zegt (de plaats van de koning) je het aan de andere korte kant (de plaats van de jury) hoort. sta je in het midden van het veld en klap je in je handen hoor je 7 keer de echo (een heilig getal). Bij de piramide ook zo'n berekende dingen, zo komt er bij het begin van de lente (21 maart) en het begin van de herfst (21 september) schijnbaar een slang naar beneden gekropen (slangen werden vereerd) dit als schaduw tot helemaal beneden en dan kruipt de schaduw in een stenen slangenkop. Als je voor de piramide staat en een keer hard klapt is de tempel boven zo gebouwd dat er een echo weerklinkt die precies de schreeuw van een arend is... de standen van de planeten waren goed gekend, ... dit gewoon om ff te zeggen dat het echt wel een mega intelligente beschaving was!!!

De gids was ok maar al gauw werd de zon bakkend en bradend. je loopt hier de hele dag rond met zweet overal, armen, benen, gezicht,... en niet zo plakkerig gewoon, maar echt lopend water... bah, maar iedereen heeft er wel last van... na chitzen itza zijn we met de bus terug gekomen naar valladolid, hapje gegeten, zwemgerief gehaald, fietsen gehuurd en gaan zwemmen. De fietstocht was een grote hel: bakkende zon (en geloof me maar bakken doet ze hier echt wel) en superslechte fietsen, n tiental km... we waren echt kapot bij aankomst, precies of we hadden met onze kleren aan onder de douche gestaan, zo nat waren we!!! MAAR het zwemmen was ongelooflijk!!! Voor n paar pesos namen we de trap in de grond naar een grot: cirkelvormig met heel wat stalagtieten, een gat in het "plafond" en heerlijk fris water! dit houdt ge gewoon ni voor mogelijk echt n sprookje!!! Onze mondjes gingen wijd open "waaaaw" en bijna geen volk, juist wij en nog vijf andere mensen of zo!!! zalig!

na n frisse duik en n ijsje terug het mindere gedeelte, de fietstocht trug... nee, da vond ik echt ni fijn! nu is er een deel eet inkopen aan het doen, we koken weer zelf vanavond, fajitas! dus seffens hier afsluiten en aanschuiven aan tafel (ik heb gisteren mee gekookt). De groep is ook echt wel tof tot nu toe, ene jongen zondert zich zo wat af en we krijgen hm echt ni open... wel jammer maar de rest hangt echt al wel goed aaneen! (zelfs mn vooroordelen van na de vertrekvergadering zijn weggevallen) Dus ja, alles super hier he!!! we zijn het er enkel met zn allen over eens dat t n 15 graden frisser had mogen zijn! Mooie plantjes, vervelende muggen (vreeeeeeselijk), leguanen, hagedisjes en jammer genoeg ook spinnen, maar die hebben we nog niet tegen gekomen ( een hele vette dode wel bah) ook veel straathonden!!!
Morgen reizen we weer door, via de site van El balam naar rio lagartos, daar wacht ons n boottocht door het natuurpark en gaan we naar de flamingootjes en zo kijken! Daar overnachten we ook en de dag daarna gaan we terug naar merida!

owkeej mensjes, tijd om te gaan eten!!!

heel veel groeties, en tot gauw!!!!!

Sofie de mexicaan!!!

Posted by fiezel 12:59 Comments (0)

buenos dias

i Hola amigos !

t eerste zwoele nachtje mexico zit dr op, veel te vroeg wakker nog want we zijn duidelijk nog niet aangepast aan het nieuwe uur! dan maar efjes berichtjes aan het thuisfront! binnen n kwartiertje gaan we ontbijten, wat geld wisselen en dan nemen we de bus naar valladolid. 2.45u rijden! Daar wacht ons nog n rustig dagje om te bekomen van de toch wel redlijk zware reis. mss fietsjes huren en dan naar zo n cenoteke rijden om te zwemmen. vanavond ook niet te laat ons bedje in want morge willen we om 8u al in chitzen itza zijn voor ons eerste kennismakinkje met de mayacultuur! Ah ja, nog wa meer over die vlucht gistere... we hadden n beetje vertraging waardoor we in new york dus maar net 1u hadden voor paspoortcontrole, douane, bagage afhalen, bagage terug inchecken en dan nog n handbagagecontrole... stressie!!! bagage liet lang op zich wachten, lange rijen voor de controles, en bij het terug inchecken hadden we heel wat please blikken nodig om nog net te mogen!!! door de handbagage en schoenen controle en op ons sokken met alles in de hand spurtje naar de gate het vliegtuig op! chanceke!!! internet is hier spotgoedkoop 10 pesos voor n uur (da s nog geen euro). t gaat wennen worden aan het plakkerig gevoel hier, maar voor de rest super he! zitten nu in hotelletje met pleintjes vol hangmatten, palmboompjes, bankjes, plaats voor vuurtjes, ge kunt t u ni voorstellen!!! hier komen we binnen vier dagen ook nog terug voor n paar daagjes! goedjes bijna acht uur hier, tijd om te ontbijten dus!!!

vele groeties en hasta maƱana!

Sofie
xxx

Posted by fiezel 00:48 Comments (0)

aangekomen

hey hey allemaal

effe een kort mailtje vanuit mexicooooo! de vluchten gingen goed, in mexico hadden we ons aansluiting maar net op het nippertje... nu zitten we in n klein simpel maar mooi hotelletje en snakken we naar onze nachtrust het is immers alweer ochtend daar en we zijn nu n 30tal uurtjes wakker. verder is het hier heel zwoel en vele muggetjes. morgen reizen we door naar valladolid voor n ontspannen dagje!!! ok hier ga ik het voorlopig al bij laten, ben echt stikkapot en na n hele dag vliegen is dr ni zo geweldig veel te vertellen ook niet! de groep is denk wel tof!!!
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groetjes vanuit het zwoele mexico!!! en tot gauw!!!

Sofie xxx

Posted by fiezel 16:30 Comments (0)

(Entries 16 - 18 of 22) « Page 1 2 3 4 5 [6] 7 8 »